Op zondag 22 november 2009 is er door een viertal duikers de witte auto die zich in het risico gebied bevond naar een diepere locatie versleept. Hieraan voorafgaand zijn er meerdere duiken gemaakt om de te verplaatsen auto goed op te meten en om naar een geschikte locatie te zoeken waar de auto weer afgezonken kan worden. De auto is er destijds door de brandweer voor oefen doeleinden geplaatst en ze willen er dus nog wel gebruik van maken. Daarom is besloten de auto tussen 5 en 9 meter af te zinken. Om de auto te kunnen verplaatsen zijn er speciale hefbanden geconstrueerd van een oude brandweerslang ter beschikking gesteld door de brandweer Haarlemmermeer. Om de auto uiteindelijk te kunnen heffen is gebruik gemaakt van een viertal hefballonnen van 200 kg hefvermogen per ballon (zie schematische weergave).
Om 9.30 uur zijn er bij de duikstek posters opgehangen om de duikers te waarschuwen niet rechts van de duikstek te komen tijdens het heffen van de auto. Om 10.30 uur hezen na een korte briefing de duikers Jan van Daele, Ina van de kamp Bas de Jongh en René van der Linden zich in het pak. Jan en Bas hielden zich bezig met het heffen terwijl Ina het materiaal ter plaatse zou transporteren en René het gebeuren op video vast zou leggen. Hierna werd al het in te zetten materiaal naar de oever gebracht bij de brandweerhelling. Bas en Jan bevestigde als eerste een tweetal boeien met daaraan vast twee cilinders met automaten om de ballonnen mee te kunnen vullen aan de auto. Vervolgens namen ze brede hefbanden mee met een speciaal daarvoor ontworpen haak om de hefbanden onder de auto door te kunnen trekken. De banden werden met karabijn haken vastgezet. Vervolgens kon Ina de vier hefballonnen naar de locatie van de auto brengen. Hier werden de hefballonnen per paar aan een van de banden gezet. Om de ballonparen uit elkaar te houden werd er een pvc dwarsverbinding aangebracht. René volgde elke stap op de voet met de camera.
Bij ieder ballonpaar werd een cilinder gehangen met automaat. Hierna konden de ballonnen gevuld worden. Al vrij snel begon de auto los te komen en na enkele minuten kon de auto verplaatst worden. Met 3 duikers werd de auto naar z’n nieuwe bestemming geduwd. Eenmaal ter plekke konden de ballonnen weer ontlucht worden. Bij controle bleek dat de auto op een helling terecht gekomen was. Het risico dat de auto zou kunnen kantelen bleek te groot. Daarom werd besloten de hefballonnen opnieuw te vullen en werd de auto een klein stukje verplaatst en weer af gezonken. De auto is nu buiten het risico gebied op een diepte van ongeveer 5 meter terecht gekomen. Hierna konden de ballonnen losgemaakt worden en de banden onder de auto vandaan gehaald worden. Het materiaal kon nu aan de kant gebracht worden waar Guus Baan en Mark de Droog klaar stonden om de materialen op de kant aan te nemen.
Ondanks het slechte weer is de operatie prima geslaagd. Deze operatie kon als een goede oefening gezien worden voor wanneer in het voorjaar het platform afgezonken wordt. Na de de-briefing kon er nog even na gepraat worden onder het genot van een kopje koffie en een stuk speculaas.
Nu het risicogebied is leeggehaald kan dit gemarkeerd gaan worden. Het plan is om met boeien de grenzen boven water aan te geven, en met een ballenlijn onderwater. De ballenlijn zal ongeveer een 50 cm boven de bodem opgehangen worden met betonijzeren beugels. De oranje boeien zullen met 60 kilo beton ankers vast gezet worden (zie schematische weergave).
Dit zal ergens in het voorjaar uitgevoerd gaan worden.