kraantje op platform met rifbollen

Vandaag was het een belangrijke dag voor de voortgang van het project.

Op het programma stond namelijk:

  1. Het plaatsen van de meerpalen door dhr Vogel;
  2. De Rifbollen van Dura-Vermeer worden afgezonken;
  3. De resterende ankers gaan het water in compleet met ketting en boei;
  4. Het wrakje wordt afgezonken;
  5. De ballenlijnen worden bevestigd aan meerpalen en boeien.

7.30 uur:

Aan de zuidoostelijke kant van de Toolenburgse plas wordt de ponton van dhr Vogel te water gelaten. Vervolgens wordt er een kraan op gereden, en vaart de ponton richting duikstek.

7.45 uur:

Een dienstwagen van Dura en een hijskraan met aanhanger komt aangereden met de Rifbollen vervaardigd door Dura-Vermeer. De rifbollen worden door Loek met de kraan bij de duikstek geplaatst.

Op het moment dat dhr Vogel is gearriveerd moeten we een seintje geven aan een medewerker van Dura, zodat deze de bollen met hun kraan op de ponton kunnen zetten.

8.00 uur:

Harry en Peter gaan met een aanhanger naar het bouwterrein van Peter om de 5 middelgrote rifbollen op te halen.

René komt aan.

8.15 uur:

Bram Buts en Martin de Bruijn komen langs om te kijken hoe het gaat. Ze hebben een vlag meegenomen, De beheerder van recreatieplas Toolenburg Hans Verbrugge komt even-eens een kijkje nemen.

Gezamenlijk binden we de vlag op de bamboo stok. Later kwamen de heren van Dura-Vermeer terug met kannen koffie. Heren wat een service. Geweldig.

9.00 uur:

Andres komt eraan. Tevens komen de middelgrote bollen aan. Alle bollen die afgezonken gaan worden liggen nu langs de kant.

9.20 uur:

Harry en Guus gaan naar Vinkeveen om een lekke boei om te ruilen.

Dhr Vogel en collega komen met de ponton bij de zijkant van de terp te liggen en zetten hun buisankers uit. Met de grijparm van de hijskraan wordt een van de palen opgetild. Met een hogedruk spuit wordt er een gat in de bodem geblazen.

Vervolgens wordt de paal in de grond gezet en met de grijparm naar beneden geduwd. Er wordt een gat in de paal geboord, en de paal wordt op lengte netjes afgezaagd. Aan de andere zijde van de terp vindt dan hetzelfde gebeuren plaats.

Jos de Jonge (hoofduitvoerder Dura-Vermeer) komt even langs om ons succes te wensen.

Hierna komt het ponton naar de kant.

Vervolgens komt er een kraan van Dura-Vermeer om door Pascal alle bollen op het ponton te hijsen. Andres en Jan trekken hun uitrusting aan. Peter blijft als stand-by duiker aan de kant Harry gaat als duikleider mee, en Guus gaat mee om positie te bepalen van de af te zinken rifbollen. Als Andres en Jan ook plaats hebben genomen op de ponton gaan we naar een locatie om de middelgrote rifbollen af te zinken. Met de kraan worden de bollen met een strop op de bodem gezet. Pas als Jan en Andres de stroppen los hebben gehaald, en weer op een veilige afstand staan wordt de volgende bol gelost. Met een paar rode drijvers wordt de locatie gemarkeerd voor de 6 rifbolen.

Vervolgens gaan we naar de locatie waar de Dura bollen komen te liggen. Dhr Vogel kan daar met z’n buizen niet bij komen, dus de eerste bol wordt met een touw overboord geduwt. Deze bol zal als anker fungeren om de ponton op positie te houden. Besloten wordt om de Dura-bollen niet via een hefballon, maar van de boot af te duwen. Dit gaat vrij snel. Iedere keer als er een bol overwater is gegaan geeft Harry wat meer slack op de lijn, en wordt de volgende bol te water gelaten.

Hierna zijn we teruggekeerd om de ankers met ketting en boei op te halen en het wrakje. Peter, Jan en Andres nemen plaats in het wrakje. René komt tevens aan boord om foto’s en video beelden te maken. We gaan eerst naar de locatie voor de linker boei met anker. Het is erg lastig om daar de positie te bepalen, omdat de boot hier niet met z’n palen zich kan verankeren. Uiteindelijk worden de ankers met ketting en boei overboord gezet. Hierna wordt het wrak op positie gebracht. Aan de voorzijde van het wrak is een anker met touw bevestigd. Als het anker uitgeworpen is wordt het wrak afgezonken.

Er worden gaten in de bodem van het wrak gemaakt, waar het water dan rustig uit stroomt. Aangezien dit te lang zou gaan duren, werd aan dhr. Vogel gevraagd of de boot met de hoge drukspuit gevuld zou kunnen worden. Met een stevige grip hanteert Harry de hoge drukspuit, en begint het wrak vol te spuiten. Naar mate de boot steeds dieper gaat liggen gaan de duikers zich gereed maken om van boord te gaan. Het wrakje begint te kantelen, en gaat langzaam ten onder. Jan,Peter en Andres zijn nu allemaal van boord. Op het moment dat het bootje zinkt houdt Andres zich nog vast aan de reling. Dat moet een gave afdaling geweest zijn.

Vervolgens gaan we met de ponton weer richting kant. Alle DTH materialen van worden eraf gehaald, en na dhr. Vogel en collega bedankt te hebben vervolgen zij hun weg weer richting zuidoost kant.

Het laatste onderdeel wat nog op ons lijstje stond is het bevestigen van de ballenlijn aan de boei en palen. Maarten Sudmeijer en Peter nemen deze klus voor hun rekening. Het valt niet mee, want er staat een straffe wind waar ze tegenin moeten zwemmen, maar daar zitten de heren niet mee. Ploegend door het water wordt de ene naar de andere ballenlijn naar de locatie gezwommen en bevestigd. De boeien staan nog niet op hun juiste positie, maar de ballenlijn is in ieder geval bevestigd.

Het was een zeer geslaagde dag. Alles paste precies in elkaar. We zijn dhr. Vogel zeer dankbaar i.v.m. de openheid waarmee we de zaken aan wilde pakken. Heren van Dura-Vermeer, hartelijk dank voor de bewezen diensten.

vrijdag, 18 april 2008

Avatar foto

Door Guus

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *